كود دهي به محصول زراعي

علف هاي هرز، گياهاني كه انسان را به مبارزه مي طلبند.

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

كود دهي به محصول زراعي

۳۴۹ بازديد

استفاده از كود در نظام هاي كشت محصول زراعي باعث تغيير سطح مواد مغذي خاك مي شود و اين امر مي تواند بر روي فرآيندهاي جمعيتي علف هرز و تعاملات رقابتي بين محصول زراعي و علف هرز تاثيرگذار باشد. ثابت شده است كه كود نيتروژن در شكستن خواب بذر بعضي از گونه هاي علف هرز موثر است (آجن بگ و ويلير، 1989). در نتيجه ممكن است بطور مستقيم بر روي تراكم و هجوم علف هاي هرز تاثيرگذار باشد.

بسياري از علف هاي هرز مصرف كننده ي بالاي نيتروژن هستند (قاسم، 1992) و بنابراين قادر به كاهش نيتروژن موجود و لازم براي رشد محصول زراعي اصلي خواهند بود. نه تنها علف هاي هرز مي توانند مقدار نيتروژن قابل استفاده براي محصول را كاهش دهند، بلكه با افزايش سطح نيتروژن خاك و استفاده بيشتر علف هاي هرز از آن، رشد بسياري از علف هاي هرز بيشتر مي شود (ساباسيلاپا و همكاران، 1992).

در واقع رشد ساقه و رشد ريشه بسياري از گونه هاي علف هرز در مزارع، در پاسخ به افزايش سطح نيتروژن و فسفر خاك، بسيار بالاتر و بيشتر از محصولات زراعي مي باشد (بلك شاو و همكاران، 2003 و 2004). اين امر بيان كننده اين موضوع است كه در بدترين حالت افزايش كود ممكن است باعث افزايش توانايي رقابت علف هاي هرز در مقابل محصول زراعي شود يا اينكه باعث ثابت ماندن عملكرد گياه زراعي و يا كاهش آن گردد (ساباسيلا و همكاران، 1992؛ زهيما و الفتروها و رينوز، 2001).

پتانسيل خوبي براي استفاده درست از كود در زمان و مقدار مناسب و قرار دادن صحيح آن در عمق مناسب براي كاهش استفاده و دخالت علف هاي هرز و افزايش بهره وري گياهان زراعي از كود وجود دارد (دي توماسو، 1995). فورسلا (1984) با دليل ثابت نمود كه در گندم وقتي كود نيتروژن در مرحله سه برگي مصرف شده، قدرت رقابت علف هرز چچم سخت (lolium rigidum) در مقايسه با كاربرد آن پس از اين مرحله كمتر بود. كاربرد كود نيتروژن در بهار در مقايسه با كاربرد آن در پاييز، اغلب باعث كاهش زيست توده علف هاي هرز و افزايش عملكرد گندم بهاره، جو، كلزا (Brassica napus) و نخود فرنگي مي گردد (بلك شاو و همكاران، b2004 و a,b2005).

هنگامي كه كود نيتروژن به جاي پخش سطحي و سراسري در خاك به صورت نوارهاي باريك در خاك قرار گيرد، باعث كاهش توانايي رقابتي چندين گونه علف هرز شده است (راسموسن و همكاران، 1996؛ بلك شاو و همكاران، b2004). در واقع استفاده از كود نيتروژن بصورت نوارهاي باريك براي چهار سال متوالي در كشت بدون شخم جو، باعث كاهش جمعيت علف هرز چسبك تا زير سطح زيان اقتصادي مي گردد (ادونووان و همكاران، 1997).

مطالعه ي مزرعه اي با استفاده از كود نيتروژن مايع و غني شده يا نيتروژن نشان دار (N15) به وضوح و روشني نشان داد كه وقتي نيتروژن در ده سانتي متري زير سطح خاك قرار داده شد (پايين تر از سطح جوانه زني علف هاي هرز) نسبت به زماني كه بصورت سراسري و سطحي مصرف گرديد، مقدار نيتروژن جذب شده توسط گندم بيشتر و مقدار نيتروژن جذب شده توسط علف هاي هرز به طور قابل توجهي كاهش مي يابد (بلك شاو و همكاران، 2002).

داده ها و اطلاعات حاصل از بانك بذر علف هاي هرز نشان مي دهد كه زمان مصرف كود نيتروژن و روش كاربرد آن از اجزاي بسيار مهم در مديريت بلندمدت علف هاي هرز مي باشد . روشن و واضح است كه استفاده كردن با مهارت و كاربرد درست كود و كوددهي صحيح نه تنها باعث محافظت از عملكرد محصول زراعي مي شود بلكه به يك مديريت طولاني و بلندمدت علف هاي هرز نيز كمك مي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.