مديريت مكانيكي علف هاي هرز

علف هاي هرز، گياهاني كه انسان را به مبارزه مي طلبند.

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

مديريت مكانيكي علف هاي هرز

۳۶۲ بازديد
مديريت و كنترل مكانيكي علف هاي هرز شامل روشهاي خاك ورزي بصورت قطع كردن يا كشيدن علف هاي هرز، احتمالاً از قديمي ترين روشهاي و ابزارهاي مديريت علف هاي هرز مي باشد (واكز و همكاران 1995؛ كلوتاير و لب لانك، 2001). چندين عمليات مكانيكي وجود دارد كه كشاورزان در سراسر جهان بطور سنتي و با انجام عملي آن باعث تكامل يافتن حداقل بخشي از آن شده اند و بدليل كنترل علف هاي هرز باعث بهره مندي خود از مزاياي آن شده اند. روشهاي مبارزه و كنترل مكانيكي هم مشابه با ساير روشهاي مديريت غير شيميايي علف هاي هرز، بدليل استفاده از روش شيميايي، و دور بودن از تحقيقات و پژوهش در اين زمينه، كمتر مورد توجه قرار گرفته است و توسعه فن آوري در اين رابطه با محدوديت هايي روبرو شده است.

انواع عمليات خاك ورزي با توجه به اهداف مختلف توسعه يافته اند. خاك ورزي تنها علف هاي هرز را كنترل نمي كند، خاك ورزي باعث تفكيك و جدا نمودن خاك، آماده سازي بستر بذر، تسهيل جوانه زني سريع، آسان و يكنواخت نفوذ بهتر ريشه در خاك، افزايش تهويه خاك و نفوذ باران مي شود و باعث فراهم آوردن سطح خاك مناسب (توپوگرافي) و مورد نياز براي محصولات خاص مي گردد (ايجاد شيار، جوي و پشته، نوار، كرت و ......)

خاك ورزي همچنين داراي برخي از اثرات منفي بر روي بوم نظام هاي كشاورزي است از جلسه آنها مي توان شكستن و بي حفاظ گذاشتن خاك و آسيب پذير نمودن آن در برابر فرسايش آبي و بادي، كاهش رطوبت خاك وو مواد آلي آن، تحت تاثير قرار دادن و افزايش جابه جايي بذر در افق خاك، تشديد جوانه زني بعضي از بذرهاي علف هاي هرز، احتمال آسيب به ساختمان خاك، آسيب رساندن به ريشه گياهان زراعي و افزايش تراكم و فشردگي خاك بخصوص در لايه زير سطحي و ... اشاره نمود. كنترل علف هاي هرز در محصولات رديفي، مشكلات موجود در مديريت بقاياي گياهي و وابستگي اين روش كنترل به شرايط آب و هوايي، مهمترين مشكلات كنترل علف هاي هرز بوسيله خاك ورزي مي باشد.

تحقيقاتي در بسياري از نقاط جهان كه در آنها فرسايش خاك يك مشكل ناشي از خاك ورزي مرسوم مي باشد انجام شده و نشان مي دهد كه توليد محصول با اين روش خاك ورزي نسبت به روش استفاده از شخم حفاظتي كاهش يافته است. و با توجه به اين امر در بسياري از مناطق جهان شاهد كاهش شخم سنتي و استفاده از روش شخم حفاظتي هستيم.

كاهش دادن شخم مي تواند باعث تاثير بر روي فلور علف هاي هرز موجود و كنترل بهتر گياهچه هاي علف هاي هرز دائمي و مشكل ساز گردد. حضور بقاياي گياهي به صورت پوشش، ممكن است از اسپري و رسيدن و تاثير علف كش ها (در صورتيكه استفاده شوند) به گياهچه هاي علف هاي هرزي كه در زر اين بقاياي گياهي قرار دارند جلوگيري نمايند و آنها از اين تاثيرات مصون بمانند. علاوه براين، جلوگيري از رسيدن نور توسط بقاياي گياهي ممكن است جوانه زني بذور علف هاي هرزي را كه نياز به نور دارند تحت تاثير قرار دهند.

از آنجا كه در طي عمليات خاك ورزي بذور علف هاي هرز در سطح نيم رخ خاك حركت مي نمايند و ممكن است جوانه زني آنها با قرار گرفتن دانه هاي حساس به نور در مقابل انرژي تابشي خورشيد و يا فراهم آوردن اكسيژن كافي در خاك، تحريك گردد، بايد توجه داشت كه شيوه هاي خاك روزي تاثير زياد و عميقي بر روي بانك بذر خاك علف هاي رهز دارد. تحقيقات بيشتري در رابطه با اثرات روش هاي مختلف خاك ورزي بر روي توزيع مقدار بذر علف هاي هرز در افق خاك، اندازه بانك بذر، طول عمر عمر بذر و بطور كلي پويايي بانك بذر مورد نياز است.

برخي از نتايج جالب توجه نشان مي دهد كه خاك ورزي در شب، باعث كاهش جوانه زني بذر علف هاي هرز مي گردد. اما هنوز كاربرد آن متداول نگرديده است، با اين حال مي تواند فرصتي براي بهره برداري از آن در مديريت غير شيميايي علف هاي هرز باشد (هارتمن و نزادال، 1990؛ اسكوپل و همكاران، 1994). با اين وجود و قبل از بهره برداري و بكاربردن توان بالقوه (پتانسيل) خاك ورزي در شب، بايستي به چندين سوال پاسخ داده شود.

اين كه آيا انتخاب خاك ورزي شبانه به نفع گونه هايي كه براي جوانه زني به نور نياز ندارند مي باشد و چگونه آنها را انتخاب مي نمايد،سرنوشت نهايي و احتمالي دانه هايي كه با اين روش جوانه نمي زنند چيست، عملي بودن، اقتصادي بودن و اثر بخشي اين روش، آستانه نور براي جوانه زني بذور، نفوذ و تاثير آن بر تسطيح و هموار نمودن خاك، وجود نورهاي مكمل در طول روز و در هنگام عمليات شخم روزانه و سطح زير كشت نياز به تحقيقات بيشتري دارد.

پيشرفت هاي سريع در فن آوري تهيه زمين (خاك ورزي)، از جلسه سيستم هاي هدايت خودكار (مكانيكي و يا الكترونيكي) موجب گسترش تجهيزات خودكار و هوشمند (هدايت شونده) و خود حركت برايكنترل علف هاي هرز گرديد، بايد توجه داشت كه اين امكانات با دقت زياد و حداقل دخالت هدايت كننده مورد استفاده قرار مي گيرد.

استفاده از تهيه همزمان تصاوير و تجزيه و تحليل آنها با توجه به سيستم هاي موقعيت ياب جهاني و نقشه هاي موجود در اين زمينه براي ترسيم نقشه مزرعه، گياه زراعي و علف هاي هرز، استفاده از هواي فشرده براي ضربه زدن به علف هاي هرز كوچك خارج از رديف هاي گياه زراعي، علف كش هاي هوشمند كه از تشخيص دهنده هاي حساس براي شناسايي و تشخيص علف هاي هرز از گياهان زراعي و حذف انتخابي علف هاي هرز از محصولات اقتصادي، ممكن است باعث ايجاد ساخت و كاربرد اين روش به عنوان گزينه اي موثر در مديريت علف هاي هرز در آينده گردد.

قطع كردن (درو) كه باعث كاهش سطح برگ، كاهش رشد و كاهش يا جلوگيري از توليد دانه علف هاي هرز مي شود، در برخي از بوم نظام ها (همانند چمن) بصورت خاصي بر روي برخي از علف هاي هرز يكساله موثر مي باشد. بسياري از علف هاي هرز پس از قطع نمودن آنها، بدليل از اين رفتن غالبيت انتهايي، توليد شاخه هاي جانبي متعددي مي كنند. اين علف هاي هرز ممكن است بوسيله تكرار سرزني و برش در ارتفاع پايين تر كنترل شوند.
 تحقيقات بيشتري بر روي زمان مناسب و تعداد دفعات سرزني علف هاي هرز خاص مورد نياز است. اين امر بويژه در رابطه با علف هاي هرز چند ساله صادق است، جايي كه يكي از اهداف سرزني و قطع كردن، علاوه بر كاهش رقابت و توليد دانه، تهي شدن منابع غذايي زير زميني به منظور تضعيف توانايي علف هاي هرز براي رشد مجدد مي باشد. با هر برش، ذخاير مواد غذايي زير زميني، براي توليد شاخه هاي جديد به هدف مي رسند. قطع كردن چندين باره و در فواصل زماني دقيق و تعيين شده، به جلوگيري از دوباره پر شدن ذخاير زير زميني مي انجامد و از اين طريق علف هرز تضعيف شده توانايي رقابت آن كاهش مي يابد
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.